http://richard_kliment.wbs.cz

-

Klub fotografů amatérů v Žižkově - KFAŽ

 

KFAŽ 2006 v galerii Krásova 37 - Žižkov, foto RK
(Tomáš Straka, Monika Posltová, Aleš Waksmundský, Radek Homola)

http://www.kfaz.estranky.cz/

tradiční adresa fotoklubu: Seifertova 63, Praha 3

 

      Klub fotografů amatérů v Žižkově byl založen roku 1932. Jeho činnost byla ukončena z osobních a ekonomických důvodů na jaře roku 2014. V létě roku 2014 zemřel Tomáš Vitovský.
      Členy fotoklubu byli v době jeho rozpuštění Tomáš Straka, Radek Homola, Tomáš Vítovský, Aleš Sládek, Zdeněk Rykr, Štěpánka Budková, Richard Kliment.
 
      V letech 2012 a 2013 se KFAŽ podařilo získat čestné uznání a 2. místo v soutěři fotoklubů ve Svitavách.
Členové klubu získlali několik ocenění v rámci přehlídek Praha fotografická (Tomáš Vitovský, Aleš Sládek).
      V roce 2012 byla k 80. výročí KFAŽ uspořádána rozsáhlá retrospektivní výstava v galerii Všeobecné zdravotní pojišťovny, doprovázená katalogem (text Richard Kliment).
 
 
      Členy klubu byly v minulosti například: M. Hucek, M. Janata, J. Cížek, M. J. Krejčík, B.Palka, V. Jelínek, J. Hanzl, H. Vítámvás, P. Dobroruka, P.Marko, J. Richter, Z. Podlesný, M.Janata, P. Zamarovský, K. Jelen, S. Flehel. Hostem klubu a čestným členem byl i fotograf Josef Sudek.
.
                                           
                                             
.
 
KFAŽ spolupracuje s dalšími fotokluby (např. Lanškroun) uměleckými skupinami.

 
Výstavy např.:

 
11. 9. – 11. 10. 2009 – Jeden den na Žižkově /KFAŽ + hosté /galerie Krásova 37, Praha 3
4. 12. 2008 – 4.1. 2009 – 76 sezóna /KFAŽ + Jindřich Čermák, Jiří Veselý, Jaroslav Slavík, Karel Bláha /prostor Exit, Štítného 30, Praha 3
1. 8. – 16. 8. 2008 – „35“- Radek Homola /galerie Krásova 37, Praha 3
17. 3. - 15. 4. 2008 - Tomáš Straka, Radek Homola - "Cesta ze Západu na Východ" /galerie Krásova 37, Praha 3
17. 5. – 21. 6. 2007 - 75 let KFAŽ - výstava z archivu fotoklubu /kurátor RK, galerie Krásova 37, Praha 3
březen 2007 – Konečná metro Stodůlky - KFAŽ + skupina LP5 /kurátor RK, Atomový kryt Parukářka, Praha 3
17. 8. - 15. 9. 2006 – Flowers Intimately – Monika Posltová /galerie Krásova 37, Praha 3
17. 2. – 15. 3. 2006 – Cestovní deníky -T. Straka, R. Homola /galerie Krásova 37, Praha 3
17. 5. – 15. 6. 2006 – Výroční výstava z archivu fotoklubu /galerie Krásova 37, Praha 3
3. 12. 2005 – 3. 1. 2006 – Fotografický deník – Tomáš Straka /prostor Exit, Štítného 30, Praha 3

 

 

 Instalace v galerii Krásova 37 r. 2006

 

 

 

Radek Homola HomolaRadek@seznam.cz

 

Tomáš Straka

 

Tomáš Vítovský

 

Zdeněk Rykr

 

Monika Posltová

 

 
Tomáš Waksmundský
 
 
 



.
.
.
 
 
 
 
 
Koncept je někdy důležitější než dílo, které v rámci zadání konceptu vznikne. Často jsme přesvědčováni o úžasné kvalitě nějakého nápadu, ale výsledek vůbec úžasný není.
Koncept výstavy „Jeden den na Žižkově“ nemá prioritu před vystavenými fotografiemi. Není ani sociologickou sondou do koloritu Žižkovského podsvětí. Téma sjednocující výstavu je vlastně záminkou k setkání autorů, ke vzájemné prezentaci odvedené práce. Klub fotografů amatérů v Žižkově pracuje soustavně, dlouhodobě, po svém. A koncept výstavy jako společného zastavení nad fotografiemi, „rauchpauze“ s přáteli na společné cestě, je pro něj typický...

 
Fotografie se odstupem času stává dokumentem, jedním z nástrojů, které pomáhají setkat se s minulostí. Ale fotografie není jen obraz, odlesk „zachyceného okamžiku“. Technologie „kresby světlem“ umožňuje každému z autorů vybrat si vlastní způsob práce. Tak vznikají unikátní artefakty. Umělecká díla, která sice pracují s reprodukčními postupy, ale sama, redukována na reprodukci v katalogu, ztrácejí svou podstatu. Protože nejen symbolické významy skvn, ustálených ve fotografické emulzi, tvoří interpretovatelný systém fotografie. Součástí tohoto systému je i zvolený materiál, papír a jeho formát...
Proto má klasická fotografie smysl. Autor promítá do reality fotografie svou vnitřní skutečnost. Dílo je svědectvím o individuální skutečnosti každého autora. Nejde o kýčovitou adoraci ruční práce, ani o tržní hodnotu originálu. Dílo hovoří svým jazykem, který se musíme stále učit. Protože jinak ztrácíme svou vlastní hodnotu - schopnost vnímající lidské bytosti.
Hodnota uměleckého artefaktu je v jeho komplexnosti, která umožňuje přiblížit se nejen jeho vlastnímu obsahu, ale univerzální skutečnosti našeho biologického druhu. Fotografií se (stejně jako jakýmkoliv jiným uměním), nedíváme do minulosti, ale dovnitř nás samých. Někdy se to podaří, nekdy méně. A tak je dobré, že to můžeme zkoušet stále znovu a znovu...

 
Richard Kliment